18.10. o godz. 17.00 w DK "Koźle" odbędzie się koncert muzyki żydowskiej "Miasteczko Bełz" w wykonaniu zespołu "Sentido". Bilety w cenie 30 zł do nabycia w kasach kin i systemie sprzedaży on-line. Transmisja live fragmentu koncertu. |
„Miasteczko Bełz” - nowa muzyka żydowska, autorski koncert w wykonaniu zespołu „Sentido” w składzie:
Kaja Mianowana – wokal ; Adeb Chamoun – cajon, rik, darabuka, tar, daf, conga ; Mateusz Szemraj –
cymbały, lutnia arabska ; Piotr Kopietz – akordeon, aranżacje, kierownictwo artystyczne.
Szeroko pojęta żydowska tradycja muzyczna inspirowała i wciąż inspiruje twórców oraz wykonawców wywodzących się z różnych stylów muzycznych. Jej bogactwo, różnorodność oraz niezaprzeczalny urok zjednują sobie rzesze słuchaczy na całym świecie. Dokonując gruntownej selekcji muzyki żydowskiej, zespół „Sentido” stworzył repertuar, w którym gra oraz śpiewa się emocje niezwykłe i zbyt silne, by je słowami wyrazić. W repertuarze znajdują się utwory twórców pochodzenia żydowskiego należących do różnych nurtów stylistycznych, a także utwory inspirowane kulturą żydowską. Całość w autorskim opracowaniu muzycznym Piotra Kopietza. Utwory śpiewane są w języku polskim jak również w języku jidysz. Teksty polskie są autorstwa m.in.: A. Osieckiej, J. Cygana i R. Kołakowskiego.
W programie m.in.: Mordehaj Gebirtig - Kinder Yurn ; Abraham Ellstein - Oj mame ; Aleksander Olszaniecki - Miasteczko Bełz ; Zygmunt Konieczny - Chwalmy Pana ; Alexander Olshanetsky – Friling ; Sholom Secunda - Bei mir bistu shein ; Chawe Alberstein - Pod dobrym drzewem ; Zygmunt Konieczny - Oczy tej małej.
Całość zwieńczona ciekawą narracją.
Kaja Mianowana - niezależna wokalistka oraz aktorka scen musicalowych. Ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na specjalności: muzyka dawna. W ramach stypendium studiowała również w Universität für Musik und darstellende Kunst Graz, w Austrii. Od 13 lat prowadzi aktywną działalność artystyczną, śpiewając muzykę dawną, musical, etniczne pieśni sefardyjskie oraz muzykę filmową. Zagrała role w musicalach: „Upiór w Operze”, „Miss Saigon”, „Les Misérables”, „Koty”, „Love Story”, „Notre Dame de Paris”, „Piloci” i „Lamaila”. W większości do wykonywanych ról w w/w dziełach, wybierana była przez ich kompozytorów, w tym m.in.: Andrew Lloyda Webbera, Riccardo Cocciante czy Macieja Pawłowskiego. Jest zdobywczynią nagrody głównej na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Anny German (Moskwa 2015r.) Współpracuje z kompozytorami muzyki filmowej, w tym m.in. z Bartoszem Chajdeckim i Mikołajem Stroińskim. Jest wokalistką zespołu MellluSya (w 2020 r. ukaże się debiutancki album) oraz zespołu „Sentido”, a ponadto uczy emisji głosu na kierunku Musical w Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Gra na kilku instrumentach. Biegle posługuje się językiem angielskim, niemieckim i rosyjskim.
Adeb Chamoun – perkusista. Koncertuje na instrumentach perkusyjnych arabskich, perskich i latynowskich, w tym: riq, darabuka, tar,daf, cajon, conga, bongos, timbales. Doskonale odnajduje się w stylach: jazzowym, etnicznym, arabskim, perskim, tureckim i latynoskim oraz w folklorze polskim. Urodził się w mieście Hasaka (Syria) w rodzinie artystycznej, co sprzyjało rozwojowi talentu muzyczny Adeba od najmłodszych lat. Pierwszym nauczycielem był brat Abdul, mistrz gry na instrumentach perkusyjnych. Karierę muzyczną rozpoczął w Domu Kultury w Hassaka, a doskonalił w Aleppo oraz Damaszku, gdzie m.in. uczestniczył w festiwalach muzyki orientalnej i nawiązał współpracę z wybitnym kompozytorem muzyki orientalnej i klasycznej, Samirem Kwefati. W 2007 roku Adeb rozpoczął współpracę z Big Bandem, Kazimierza Chlebowskiego w Płocku. Po osiedleniu się w Warszawie koncertuje z zespołem „Naxos”, Milo Kurtisa gdzie gra z Kostkiem Yoriadisem i Apostolisem Anthymosem oraz nagrywa płyty: "Podróż dookoła mózgu" i „Naxos Orchestra Live at Polin-Coexista”. Ponadto koncertuje z zespołem „Klezmafor” nagrywając płytę "W górę", z zespołem „Rzeszów Klezmar Bend” oraz „Trifonidis Illumination Bandi”. Adeb wykonuje muzykę eklektyczną, uczestnicząc m.in. w projektach zespołu „Fuenty” - gdzie wspólnie z Jaherem Irani i Kubą Niedoborkiem łączy rytmy orientalne z flamenco, oraz z zespołem „Balkan Sevdah” gdzie po mistrzowsku łączy instrumenty orientalne z wieloma różnymi kulturami muzycznymi.
Mateusz Szemraj – muzyk, multiinstrumentalista. Gra na różnego rodzaju instrumentach strunowych, głównie szarpanych - są to gitary: klasyczna, akustyczna, elektryczna, bezprogowa oraz instrumenty etniczne, oud, rubab, sarod, cymbały, ngoni. Współtworzy wiele grup i projektów muzycznych; Mosaik (z którym koncertował m.in. na festiwalach Ethno Port, Skrzyżowanie Kultur), Hanimal (koncerty m.in. na Męskim Graniu, Off Festival), Nisza, Naneli Lale, Sentido del Tango, Wielbłądy. W swoim dorobku artystycznym posiada wiele odbytych koncertów w kraju i za granicą w tym w krajach Bliskiego Wschodu. Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Piotr Kopietz – multiinstrumentalista, aranżer, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. Klaudiusza Barana. Swoje umiejętności wykonawcze doskonalił również podczas na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu (Austria), gdzie studiował w klasie prof. Janne Rättyä. Ukończył ponadto studia podyplomowe w zakresie zarządzania kulturą na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Należy do grona kilku muzyków w Polsce grających na narodowym instrumencie argentyńskim – bandoneonie oraz jest jednym z niewielu artystów koncertujących na niezwykle rzadkim instrumencie francuskim- akordinie. Jest laureatem kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Koncertuje solo, w zespołach kameralnych oraz z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce i poza jej granicami (m.in.: Austria, Czechy, Litwa, Niemcy, Rosja, Ukraina, Wielka Brytania, Włochy). Prezentował muzykę klasyczną, rozrywkową, improwizowaną i world music na szeregu uznanych festiwalach oraz wystąpił na wielu znamienitych scenach koncertowych (w tym: w większości polskich filharmonii, teatrów i ośrodków kultury, w Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego, Muzyczne Studio Polskiego Radia im. A. Osieckiej, Zamek Królewski w Warszawie, Sinfonia Varsovia i wielu innych). Jako artysta sesyjny nagrywa muzykę klasyczną i rozrywkową dla radia, telewizji, teatru i filmu. Jako solista-akordeonista współpracował ze zdobywcą Oskara, Janem A.P. Kaczmarkiem, nagrywając autorską muzykę kompozytora. Przez 5 sezonów artystycznych wykonywał muzykę na żywo w spektaklu „Tango Piazzolla” w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Piotr jest twórcą i kierownikiem artystycznym kilkunastu zespołów i projektów muzycznych. Poza tym na stałe występuje w zespołach: „Gang Tango” (czołowy polski zespół wykonujący tanga świata), „Orkiestra Adria" (nawiązująca, składem oraz idiomem brzmieniowym, do zespołów występujących w międzywojennych lokalach i teatrach rewiowych Warszawy) oraz „Gerard Edery Ensemble” (Gerard Edery to jeden z najbardziej rozpoznawalnych interpretatorów i propagatorów muzyki Sefardyjskiej na świecie). W 2011 r. nagrał swoją debiutancką płytę „Retrato” z tangami argentyńskimi różnych epok oraz kompozycjami własnymi inspirowanymi tangiem. Jest również aranżerem wszystkich utworów, które znalazły się na płycie. Wydawnictwo zostało entuzjastycznie przyjęte w środowisku tangowym. W styczniu 2020 r. wziął udział w trasie koncertowej zwieńczonej nagraniem płyty pt. „World Tangos” występując u boku światowej sławy skrzypka – Roby’ego Lakatosa. Jako aranżer współpracował z takimi zespołami i artystami jak: Kayah, Kuba Badach, Katarzyna Cerekwicka, Anna Karwan, Lala Czaplicka, Sentido, Orkiestra Adria, Gang Tango, Retro Orchestra. W dziedzinie kompozycji szczególnie bliska jest Piotrowi, filmowa i teatralna muzyka ilustracyjna oraz szeroka pojęta „world music”. Wybitny brazylijski artysta i dyrygent, Jose Maria Florencio powiedział o nim : „…[dzięki twórczości Piotra Kopietza] Polska zaczyna być miejscem, gdzie kompozycje na bandoneon i tango powstają na poziomie co najmniej tak wspaniałym, jak na poziomie samego Astora Piazzolli. Mamy fantastycznego kompozytora…”.
Więcej na: http://www.kop-art.art.pl/index.php/piotr-kopietz
